TGM A JEHO NAZÍRÁNÍ MOUDROSTI

 

Ahoj! Po skoro roce jsem se rozhodla tento blog vzkřísit. Napadlo mě, že bych se zde mohla pochlubit se soutěžní prací, kterou jsem zpatlala na jaře letošního roku. Musím podotknout, že za tímto výsledkem stály desítky, možná i stovky hodin, kdy jsem se prokousávala nejrůznějšími díly jak o Masarykovi, tak i třeba od samotného Masaryka. S výsledkem jsem po dokončení nebyla spokojená, nebyla jsem s to práci odevzdat, sebekritika mi tehda nechyběla. Dnes jsem na to ve složce narazila a nemohla si to nepřečíst. S klidným svědomím mohu říci, že jsem samu sebe překvapila. Práce je to trochu delší, ale budu ráda, když si ji přečtete do konce. Případné zpětné vazby si cením! 



MASARYK A JEHO NAZÍRÁNÍ MOUDROSTI – TEREZA VAŇKOVÁ

Mnohostranná osobnost Tomáše G. Masaryka je všeobecně velmi inspirující i dnes, téměř pětasedmdesát let po jeho smrti. Troufám si říci, že to je jeden z nevýznamnějších Čechů, jenž kdy žil, ačkoli měl bezpochyby i své stinné stránky, to ale na druhou stranu jedině potvrzuje jeho lidství.

Snažila jsem si vybrat takové téma, které by mi bylo blízké, aby se mi na něm dobře pracovalo. Masaryk byl ztělesněnou moudrostí a pokorou, je mi po stránce duševní a intelektuální nesmírným vzorem, a proto jsem se rozhodla, že se blíže zaměřím na jeho učení, nazírání moudrosti, profesní dráhu a podobně.

Nebylo by špatné vzít to chronologicky a začít u jeho dětství. „Matka byla chytrá a moudrá, znala kus světa, žila déle v nejlepší společnosti, třebaže jen ve službě…“ [1] Z této citace lze usoudit, že ho už samotná matka v dětství vedla k určitým hodnotám, zásadám a podporovala ho jak v četbě, tak v učení. Vyrostla mezi Němci, tudíž uměla perfektně německy a Masaryk tím pádem vyrůstal v bilingvní domácnosti, což se pro něj stalo beze sporu výhodou v budoucnu jednak při jeho studiu, jednak při četbě děl německy píšících autorů. Právě i matka ho naučila modlitbě a základům katolického náboženství [2], ačkoli se s katolickou církví později v průběhu života rozešel. Moc toužila, aby se její synové stali pány, vinou sociálního postavení rodiny ovšem neměla příliš optimistické vyhlídky. Už jen toto mě neskutečně fascinuje a svým způsobem i motivuje. Vypracovat se může naprosto kdokoli, ne nadarmo se říká, že kde je vůle, tam je i cesta. Hle, ono na tom opravdu něco bude.

Dalším člověkem, jenž stojí za zmínku, a který se nepochybně podílel na tom, jímž se stal později Masaryk, byl čejkovický kaplan František Satora. Ten si všiml chlapcova potenciálu a snažil se jej rozvíjet, právě proto mu i zprostředkoval studium a vzdělání. Uvedl mladého Masaryka do světa jazyků, knih, probudil v něm touhu po poznání. Již od raného dětství byl zabořený nosem v knihách. Nebýt Satory, nejspíš by se nikdy Tomášovi, chlapci z chudé rodiny, nedostalo tolika vzdělání. Hned po matce na něj měl druhý největší vliv.

Tohle jsou dvě osobnosti, které ho zásadně formovaly a ovlivnily. Jak se říká: „Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš“.

Masarykovi se za léta studování otevřelo bezpočet dveří do světa filosofie, ke které tíhnul po celou dobu života. Jeho největším filosofickým ideálem a vzorem byl Platón, o kterém se dozvěděl již na gymnáziu. Při studiích na univerzitě se k němu opět navrátil v moment, kdy mu bylo doporučeno, aby si přečetl dějiny filozofie. Imponoval mu především zájmem o náboženství, politiku, etiku… Vzhlížel k němu primárně jakožto k filosofovi, ale i jako k básníkovi. Sám se za platonika považoval. Věřil v ideu života. Franz Brentano, učitel a filosof, jenž měl na našeho Masaryka taktéž blahodárný vliv, v něm probudil rovněž zájem o Sokrata a Aristotela. Konkrétně Sokrata Masaryk nazval coby apoštolem filosofie.

Jak léta plynula, nořil se do filosofie více a více. Jelikož uměl perfektně německy, měl takřka neomezené možnosti co se čtení knih v cizím jazyce týče, neboť se do němčiny překládalo téměř vše. Když už ne do němčiny, ovládal i řadu jiných řečí napříč jazykovými rodinami, kterými byla kupříkladu francouzština či angličtina, ale také stojí za zmínku ruština a italština. Jestliže je pravda, že kolik jazyků člověk ovládá, tolikrát je člověkem, dalo by se říci, že byl Masaryk několikanásobným člověčím stvořením.

V jinošských letech se intenzivně věnoval studiu. V první řadě na akademickém gymnáziu ve Vídni, to úspěšně zakončil maturitní zkouškou a po ní se vrhl na filozofickou fakultu studovat filologii a filozofii. Po absolvování odjíždí na cesty po Evropě, které mu primárně rozšiřují vzdělání a obzory obecně, mimo to se v Lipsku seznamuje se svojí láskou a budoucí životní družkou Charlottou.

Již ve Vídni se z jeho pera začaly rodit různé studie, které nejčastěji pojednávaly o společenských a politických otázkách. Postupem času se stal Masaryk doktorem filosofie a později i začal bezplatně přednášet na univerzitě jakožto soukromý docent.[3]

Píše se rok 1882, venku léto přebírá žezlo a Masaryk přichází do Prahy, kde je jmenován profesorem tehdejší Karlo-Ferdinandovy[4] univerzity. Do Čech se vrátil odchovaný světovou kulturou. Považoval se za vlastence, ač se nehlásil k tradičnímu češství, které vnímal spíš coby negaci němectví[5].  Zcela se lišil od ostatních univerzitních profesorů, nad studenty se nepovznášel, dokonce si je zval k sobě domů a ustavičně s nimi diskutoval. Vedl je k tomu, aby dokázali kriticky myslet, zde bych viděla jistou podobnost se Sokratem, jenž preferoval podobný styl výuky. Jako profesor dokázal zaujmout, a proto byl pro studenty přirozenou autoritou. Nebral si servítky a často otevíral tabuizovaná témata, o kterých se onehda otevřeně nemluvilo. I mimo univerzitu Masaryk s manželkou vytvářeli rozruch mezi Pražany, především ve snaze o emancipaci něžného pohlaví.

Při bádání mě dosti zaujaly jeho myšlenky v otázce školství. Na tehdejší dobu byly poměrně liberální a samozřejmě nepopulární, neboť se vymykaly tehdejší zdejší normě. Za sebe mohu říci, že jsou postřehy a tužby vyslovené Masarykem v tomto ohledu namístě i v dnešní době, minimálně v českých končinách, nevím, jak si školství vede v ostatních zemích světa. Ve studentech se snažil probouzet zájem, kladl důraz na kvalitu, nikoliv kvantitu. Přál si, aby jeho svěřenci uměli poznatky ze školy aktivně aplikovat v životě. Toho si já nesmírně vážím, takovýchto učitelů jsem v dosavadním životě potkala jen velmi málo. O to vzácnější a mému srdci bližší jsou. Vykládat frontálně látku umí kde kdo, dávat do své práce srdce, to už tak častým jevem není, bohužel.

V Praze se aktivně zapojoval do veřejného života, počátkem osmdesátých let se zasloužil o vydávání časopisu Athenaeum, ten i sám redigoval. V roce 1886 zde uveřejnil článek, ve kterém otevřel spor o pravosti rukopisů. Rukopisy Královédvorský a Zelenohorský byly padělky, které měly dokazovat dlouhou literární historii v Českých zemích. Tento článek vyvolal velikou kontroverzi a vysloužil si nemálo kritiky. Češi byli zaslepení vlasteneckou hrdostí a odmítali přijmout vědecké poznatky, které nasvědčovaly nepravosti oněch rukopisů. Osobně se tomu nedivím, Češi usilovali o zrovnoprávnění vlastního jazyka, domnělé nalezené památky měly dosvědčovat historii jak české literatury, tak i funkční lingvistiky. Neschopnost kriticky myslet a zamýšlet se nad různými problémy přetrvává do dnešní doby. Jedná se o takzvaný problém anti-intelektualismu, tedy nedůvěry vůči vědě, vědcům a intelektuálům. Je obdivuhodné pozorovat člověka, který si urputně stojí za svým, ačkoli jsou všichni proti jeho tvrzení. I ti z akademických kruhů. Celý život se snažil Masaryk hájit pravdu a spravedlnost, bez ohledu na to, co míní ostatní. Mám za to, že si hodně uvědomoval zodpovědnost za vlastní činy a výroky. To, že byl silnou osobností potvrzuje i Hilsneriáda, se kterou je jeho jméno neodlučitelně spjaté. Masaryk se tehdy postavil proti rozsudku smrti mladého Žida, jenž byl obviněn z rituální vraždy. Společnost tento jeho postoj pobouřil natolik, že váhal, zda zem zcela neopustit.

O Masarykovi by se dalo psáti hodiny a hodiny, i tak by člověk došel k tomu, že je to stále žalostně málo. Strávila jsem s jeho osobou desítky, možná i stovky hodin, což mi bohatě postačilo, abych si o něm utvořila jakýsi obraz. Mým cílem nebylo zjistit, jakým byl politikem, nemyslím si, že bych byla schopná pobrat to zcela objektivně, Masaryk je přece jenom opravdu výraznou osobností naší země, která se zasloužila o něco tak unikátního, jako je vznik samostatného státu, není proto divu, že si ho spousta lidí idealizuje. Ať už byl jakýmkoli politikem, měl chyby jako každý jiný člověk a ne vždy činil správná rozhodnutí. Je to lidské, není na tom nic špatného, je ale nutné si to vůbec připustit a vzít v potaz. Nepopírat nedokonalosti a přešlapy, které by mohly případně dehonestovat onu osobu. Právě chyby dělají podle mě člověka člověkem a dodávají mu autenticitu. Důvěryhodněji se mi bude jevit ten, co chyby činil než ten, o kom mi ve škole bájí v tom nejlepším světle bez sebemenších pochybení.

Díky „bádání“ jsem měla možnost nahlédnout pod pokličku úspěšného člověka. Často vidíme výsledky ostatních lidí, přičemž jsou naším očím jejich mnohdy strastiplné cesty neviditelné. Nevidíme, co čemu předcházelo. Kolik úsilí bylo nutno vynaložiti. K lepšímu porozumění jsem si obstarala literaturu, která o něm pojednává či dokonce i jeho samotná díla, jež za svého života napsal. Samozřejmě jsem nezapomněla na úžasné Hovory s TGM z pera velikána Čapka. Seznámila jsem se s jeho základními myšlenkami, nahlížením na svět. Všímala si, kým se obklopoval. Měl moudrou maminku, osudovým se mu stalo setkání s člověkem, kterým byl kaplan Satora, celoživotní oporou mu byla manželka, díky které přehodnotil určité náboženské a společenské postoje. Tohle všechno jsou lidé, kteří stáli za jeho úspěchem, kteří ho provázeli cestou života, který on rozhodně nepromarnil.

Dovoluji si tvrdit, že bychom takového člověka potřebovali i dnes. Každá doba potřebuje někoho podobného. Moudrou a pokornou osobnost s neuvěřitelnou dávkou lidskosti.

 

Tomáši G. Masaryku,

moc Ti děkuji za to, cos zde po sobě zanechal. Tvé myšlenky, zásluhy a činy Ti zajistily nesmrtelnost, kterou Ti jen tak někdo neodpáře. Děkuji Ti za tvou odvahu a vlastnost bojovat za pravdu a spravedlnost, ať se děje cokoli. Tvůj příběh je mi motivací, při čtení Hovorů si pokaždé uvědomím, že nezáleží, jak dlouho můj život potrvá. Důležité je, jak ho sama naplním. Čemu ho zasvětím a co po sobě po smrti zanechám.

Díky

Tereza Vaňková, 3.A



[1] ČAPEK, Karel. Hovory s T.G. Masarykem. Praha: Československý spisovatel, 1990. ISBN 80-202-0170-x.

[2] POLÁK, Stanislav. Tomáš Garrigue Masaryk. Praha: Středočeské nakladatelství a knihkupectví, 1990. Kdo je-- (Středočeské nakladatelství a knihkupectví). ISBN 80-7057-022-9.

[3] POLÁK, Stanislav. Tomáš Garrigue Masaryk. Praha: Středočeské nakladatelství a knihkupectví, 1990. Kdo je-- (Středočeské nakladatelství a knihkupectví). ISBN 80-7057-022-9.

[4] dnes známá coby Univerzita Karlova

[5] POLÁK, Stanislav. Tomáš Garrigue Masaryk. Praha: Středočeské nakladatelství a knihkupectví, 1990. Kdo je-- (Středočeské nakladatelství a knihkupectví). ISBN 80-7057-022-9.

Komentáře